Reciclăm și câștigăm?

Odată cu implementarea sistemului de garanție-returnare, se pare că lumea a dobândit un plus de responsabilitate în ceea ce privește reciclarea. Deși finalitatea implicării în acest demers inițiat deja de atâta vreme o reprezintă recuperarea bănuților achitați pentru fiecare PET în parte, unele lanțuri comerciale oferă și recompense în returnarea acestora în cadrul anumitor magazine. Totul sună mai mult decât bine până aici. O problemă remarcată, însă, odată cu introducerea acestei taxări o reprezintă gestionarea procesului de returnare și plată. Dacă marile magazine dețin aparatura necesară spre a face întreg procesul cât de simplu și la îndemâna oricui, altele efectuează procesul manual sau chiar deloc, în ciuda faptului că percep cei 50 de bani pentru PET-urile comercializate.

Cei mai mulți aleg să recicleze când merg la magazin pentru a-și face cumpărăturile de zi cu zi. Unii în grabă, alții cu timp destul la dispoziție pentru a face asta. O problemă des întâlnită o reprezintă cozile uriașe, iar numărul insuficient de aparate de colectare, gestionarea ineficientă a dispozitivelor sau numărului de angajați implicați în acest proces îi determină pe mulți să renunțe în a mai returna și recicla. Nu puțini sunt cei cu sacii plini prin portbagaje, pe balcoane ori în garaje.

Pe lângă șirul de oameni prezenți, aparatele par să fie deficitare prin prisma volumului mare de sticle acumulate în decursul unei zile. Și la urma urmei, e normal ca aceste aparate să mai dea greș și să aibă nevoie asistența unui angajat al magazinului. Cred că aceasta devine o problemă semnificativă în derularea acestuia în condiții bune, întrucât unii ajung să aștepte și zeci de minute când aceste aparate sunt defecte și nimeni nu intervine în a diminua problemele. Și de această părere sunt mulți clienți. Vina nu aparține angajatului, copleșit oricum de volumul uriaș de muncă în cele opt ore de muncă între atâtea tone de produse și cu sute sau mii de clienți în fiecare zi. Unele magazine s-au preocupat de alocarea resurselor umane cu atribuții în buna gestionare a procesului de returnare. Cu toate acestea, sunt prea puține, iar orașele sunt pline de supermarketuri și de atât de mulți clienți zilnici.

În implementarea planului la nivel național, acesta ar fi trebuit gândit în așa măsură pentru ca întreg procesul să nu devină un stres în niciuna dintre părți. Resursa umană e mai mult decât necesară, deși părerile contrazic acest fapt. Cu atât mai mult, odată introdus, ar fi fost binevenit un amplu proces de digitalizare integrală a proiectului, pentru un acces facil în orice mediu din țară. Alternativele există, părerile diferă, însă acestea odată introduse, ar transforma între procesul într-o alternativă mai prietenoasă și utilă pentru noi toți.

Leave a Comment